3. juli 2024
Å forstå hvem du selger til, er essensielt for å skreddersy markedsførings- og salgsstrategier. Hvis du har tilgang til tidligere salgsdata, kan du bruke denne informasjonen til å kartlegge hvilke demografiske faktorer som påvirker kjøpsbeslutningene.
La oss si at du skal arrangerer en rockekonsert og tidligere salgsdata viser at flertallet av billettkjøperne er mellom 25-35 år og bor i urbane områder. Da bør du rette markedsføringen mot nettopp denne målgruppen gjennom de kanalene der målgruppen er mest aktiv. Husk også å bruke et språk og uttrykk som målgruppen kjenner seg igjen i og forstår.
I Hoopla får du som arrangør innsikt i salget ditt i sanntid, og kan hente ut ulike rapporter som gir ytterligere informasjon om billettkjøperne dine. Bli kjent med flere av funksjonene i Hoopla billettsystem.
Hvis du derimot mangler salgsdata, kan du gjennomføre markedsundersøkelser eller enkle spørreundersøkelser for å få en dypere forståelse av publikumet du ønsker å nå. Ved å involvere publikummerne kan du få innsikt i deres forventninger og preferanser på en god måte.
Oppmuntre til tidlig kjøp ved å tilby rabatterte "early bird"-billetter og eksklusive pakker. En early bird-billett gir kunden mulighet til å kjøpe rabattert billett i en begrenset periode. På den måten får du i gang salget tidlig. Samtidig kan dette være med på å skape en tidlig buzz rundt arrangementet og sikrer inntekter på forhånd. Eksklusive pakker, som VIP-tilgang, møte med den/de som står på scenen eller bespisning før show, kan også øke billettverdien og interessen for å kjøpe billett.
Ved å bruke dynamisk prissetting kan du maksimere både inntekter og oppmøte på arrangementene dine. Dette innebærer å justere priser i sanntid basert på variabler som etterspørsel, tid igjen til arrangementet, og antall tilgjengelige billetter.
Dynamisk prissetting gir deg fleksibiliteten til å øke prisene når etterspørselen er høy og potensielt senke dem når det er nødvendig for å stimulere salget. Det er viktig å ikke sette prisene så høyt at ingen er villige til å betale, men heller ikke for lavt slik at du mister potensiell inntekt.
Denne tilnærmingen krever kontinuerlig oppmerksomhet og en god forståelse av markedet for å balansere mellom å maksimere inntekter og fylle arrangementet. Start derfor med enkle justeringer.
Dynamisk prissetting sikret at du raskt kan tilpasse deg og kan være spesielt nyttig i situasjoner med uforutsigbare faktorer som værforhold eller konkurranse fra andre arrangementer.
Hooplas nye funksjon, billettgrupper, er en kraftfull funksjon som lar deg strukturere og organisere billettsalget på en oversiktlig og effektiv måte. Verktøyet er ideelt for arrangementer som strekker seg over flere dager, tilbyr forskjellige billettyper eller inneholder flere underarrangementer. Du kan for eksempel organiser billetter i grupper basert på dag, type eller prisnivå.
Ved å angi en maksimumsgrense for antall billetter i en overordnet gruppe sikrer du enkelt kontroll over arrangementets totale kapasitet, enten det er per dag, sone eller scene.
Samtidig som du får mer kontroll med billettgrupper blir også kundeopplevelsen bedre siden det blir enklere for billettkjøperne å finne og velge billetter.
Sanntidsrapporteringen i Hoopla gir deg innsikt i hvilke billettgrupper som selger best, slik at du raskt kan justere markedsføringen og tilgjengeligheten basert på etterspørsel.
Data er makt og effektiv bruk av dataanalyse er avgjørende for å maksimere billettsalget. Bruk derfor dataene du sitter på for å bedre forstå kundeadferd og salgstrender, slik at du hele tiden kan finjustere tilbudene og markedsføringen av arrangementene dine.
Noen typiske områder du bør dykke dypere inn i er:
Akkurat dette med profilering handler i bunn og grunn bare om å identifisere fellestrekk blant billettkjøperne dine. Å finne mønstre og sammenhenger i større datasett som ikke umiddelbart er åpenbare kan være omfattende og komplisert, så start enkelt. Begynn med alder, geografisk tilhørighet, kjønn og tilbakevendende billettkjøpere.
Ved behov kan du utvide til også å inkludere mer dyptgående analyser som tar for seg flere datasett. Her kan du for eksempel kartlegge billettkjøpernes livsstil, interesser, kulturelle preferanser og holdninger.
Bonustips: Lær av medarrangører og bruk nettverket ditt
Samarbeid og nettverksbygging med andre arrangører kan gi nyttig innsikt og inspirasjon. De fleste bransjer har egne interesseorganisasjoner som tilbyr, seminarer, workshops, opplæringsmateriell og nettverksarenaer. Selv om du kanskje må betale for medlemskapet, så kan den faktiske verdien være mye mer verdt enn medlemskontingenten.
Få flere tips fra andre arrangører!Selv om disse fem strategiene er presentert separat, er de tett knyttet sammen. Ikke alle tiltak vil være relevante eller gjennomførbare for alle.
Det er viktig for deg som arrangør å identifisere hvilke strategier som passer best til dine arrangementer, avhengig av hvilke ressurser og kapasitet du har tilgjengelig.
Vi håper uansett at du ble inspirert til å jobbe strategisk med billettsalget fremover.
Ved å benytte Hoopla som ditt billettsystem, kan du enkelt komme i gang med disse strategiene og utnytte funksjoner som billettgrupper og dataanalyse for å maksimere billettsalget og forbedre kundeopplevelsen.
Hoopla er intuitivt og enkelt å bruke – i løpet av noen få minutter er du klar til å selge billetter!