Hoopla for arrangører logo
ArtiklerFunksjonerPrisAnbefalinger

Vi lanserer billettgrupper! 🚀

12. juni 2024

I Hoopla er vi alltid på jakt etter nye måter å forbedre og tilpasse opplevelsen for både arrangører og billettkjøpere. Basert på forslagene vi har mottatt fra dere, våre dyktige og engasjerte arrangører, har vi begynt å evaluere og implementere disse. I første runde er vi glade for å kunne introdusere den nye funksjonen Billettgrupper.

Hva er billettgrupper?

Billettgrupper er perfekt for deg som arrangerer festivaler over flere dager, flere arrangementer på samme dag, eller ønsker å strukturere billettsalget ditt mer effektiv. Ved å organisere billetter i grupper får du bedre oversikt og styring:

  • Kapasitetskontroll: 
    Sett en grense som gjelder for alle billetter i en gruppe, ideelt for flerdagers festivaler eller flere forestillinger på samme arrangement, med forskjellige billetter. Når maksgrensen er nådd, markeres billettene automatisk som utsolgt.
  • Felles innstillinger: 
    Sett felles start og/eller slutt for salget og gyldigheten av billetter i gruppen for å synkronisere tilgjengeligheten på tvers av ulike tilbud. Dette forenkler administrasjonen av billetter til arrangementer som går over flere dager eller sesongbestemte tilbud. Nyttig for arrangører som ønsker å opprette og administrere felles salgsperioder eller spesifisere unike vilkår for en hel billettgruppe.
  • Oversiktlig salgsside:
    Har du mange billetter til salgs? Organiser dem i grupper for å forenkle kundenes kjøpsopplevelse, slik at de ikke må bla gjennom utallige alternativer. Vi bruker gruppeoppsettet ditt på salgssiden også, slik at kundene raskt kan finne og velge ønsket billett.
    Har du billetter som er viktigere eller mer populære? Bruk Utvalgte-funksjonen for å fremheve opptil 8 billetter øverst på salgssiden, og gjør det enklere for kundene dine å finne dem.
  • Oversiktlig rapportering: 
    Mange billetter kan gjøre rapportene omfattende og det kan være komplisert å holde styr på salget. Ved å gruppere billettene får du oversiktlige rapporter om totalsalget og for hver gruppe og enkeltbillett. Dette eliminerer behovet for manuelt å summere salget fra enkeltbilletter.

Kom i gang med billettgrupper!

Vi har forbedret billettadministrasjonen slik at billettgrupper blir en integrert del av oppsettet du allerede kjenner. Dette gjør det enklere for deg å ta i bruk den nye funksjonaliteten. For å komme raskt i gang, sjekk ut denne guiden her:

1. Aktiver grupper på arrangementet eller malen din

For å aktivere billettgrupper, gå til Billetter-fanen i ditt arrangement, velg Grupper: av og deretter Aktiver grupper via nedtrekksmenyen. Systemet oppretter nå automatisk en standardgruppe kalt Øvrige billetter. Standardgruppen følger alltid arrangementets totale kapasitet og kan ikke slettes. Du velger selv hvilken av dine grupper som skal være Standardgruppe. Dersom du oppretter nye billetter eller sletter en gruppe med billetter i vil standardgruppen justeres automatisk. På administrasjonssiden kan du enkelt legge til, flytte eller slette billetter og grupper etter behov.

Trykk "Grupper: av" for å velge "Aktiver grupper" i nedtrekksmenyen for å komme i gang

2. Legg til nye grupper

  • Velg Grupper: på og deretter Opprett ny, eller bruk Ny gruppe-knappen i bunn av tabellen på venstre side.
  • I dialogboksen som åpnes navngir du gruppen og justerer øvrige innstillinger etter behov. Dersom ønskelig, kan du legge til billetter i gruppen ved opprettelse i Inneholder-feltet. Du kan også omorganisere billettene senere.
  • Opprett gruppen ved å velge Lagre.
Opprett en gruppe

3. Legg til billetter

Du finner allerede opprettede billetter i gruppen Øvrige billetter, som beskrevet i trinn 1. For å opprette nye, klikk Legg til billettkategori. For å reorganisere billetter velger du Organiser for å få opp dialogboksen med oversikt over billettene og gruppene dine. Her kan du dra og slippe billetter og grupper til ønsket plassering eller justere dem via nedtrekksmenyen ved å klikke på ikonet til høyre for hver billett eller gruppe. Når du er fornøyd, kan du gå ut igjen ved å trykke Ferdig eller lukke boksen med X.

Flytt billettene og gruppene dine ved å dra dem, eller ved å trykke på ikonet til høyre

4. Velg utvalgte billetter

For å fremheve viktige billetter slik at kundene dine ikke overser dem, kan du markere dem som Utvalgte. Åpne dialogboksen med oversikt over billettene dine ved å klikke på Utvalgte. Velg deretter billetter du ønsker å fremheve ved å trykke på stjerneikonet til høyre for hver billett; et gult ikon indikerer at billetten er valgt. Lukk dialogboksen med Ferdig eller X når du er fornøyd. For å justere rekkefølgen på utvalgte billetter, bruk Organiser-knappen. I den øverste tabellen kan du sortere billettene, men ikke flytte billetter inn eller ut av Utvalgte-seksjonen.

Bruk stjerneikonet til høyre for billettene for å velge ut billetter som skal øverst på salgssiden

5. Selg billetter!

Nå er du klar til å selge! Med grupperte billetter automatiseres salgsprosessen etter dine gruppeinnstillinger. Billettene som sendes til dine kunder oppdateres med egne datoer du har angitt per gruppe eller billett. Salget følger salgsperioden satt for gruppe og billett, og vi markerer billettene som utsolgt når grensen for gruppen eller billetten er nådd. Enkelt og effektivt!

Etter oppsettet vil salgssiden din vise billettene i de angitte gruppene. Utvalgte billetter finnes i både Utvalgte og i sin respektive gruppe.

6. Salgsstatistikk

Bruk av grupper forbedrer ikke bare kundeopplevelsen, men gir også klarere og mer detaljert salgsrapportering. Når du bruker grupper, integrerer vi denne inndelingen i alle relevante rapporter, inkludert oversikten for arrangementet, månedsrapporter, utbetalingsfiler, og innsiktsrapporter. Dette gjør det enklere for deg å spore salg fordelt på de forskjellige gruppene og gir en bedre forståelse av salgsdynamikken.

Merk: Billettgruppene er dynamiske. Endringer i gruppene kan påvirke rapportene dine med tilbakevirkende kraft. Selv om de underliggende dataene forblir uendret, vil grupperapporteringen reflektere billettenes nåværende gruppetilhørighet hver gang en rapport genereres.

Oversikt på arrangement med gruppert statistikk
Ny tabell og graf i innsiktsrapport med salg per billettgruppe
Ny tabell og graf i ekstern rapport med salg per billettgruppe
Oppdaterte tabeller i månedsrapporten som viser billettsalget i segmenter basert på grupper, med en egen subtotal per gruppe

Har du spørsmål?

Ta kontakt med vårt supportteam på support@hoopla.no